Bukit Lawang; Jungle tracking! 23- 26 juli 2014 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Ava Salome - WaarBenJij.nu Bukit Lawang; Jungle tracking! 23- 26 juli 2014 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Ava Salome - WaarBenJij.nu

Bukit Lawang; Jungle tracking! 23- 26 juli 2014

Door: Ava Salome

Blijf op de hoogte en volg Ava

23 Juli 2014 | Indonesië, Sumatra

Bugit Lawang;  Jungle trak1 23 juli 2014

From here we have to walk, the tuktuk can't take us so far.. It's about 10minutes walking, is that ok? "Yeah, I guess.. don't have any choice,, 
En we liepen naar boven, zware loop.. leuke kleine hutjes die zijn omgetoverd tot kleine restaurants en hotels met max 2 kamers. Doet me een beetje denken aan De Flintstones, alleen waren deze hutjes van hout :P..  Op bestemming... "I'll make you a nice welcome drink Apa, so you can cool down.. Is verry warm today.. Didn't rain for days!..  Een heerlijke passionfruit cocktail gekregen met veel ijs, de rivier op de achtergrond en krekels! (Je weet wanneer krekels goed te horen zijn dan is het echt stil) 
"I show you, your room oke.. This is your room Apa, is not much so I hope you like it.." It's perfect, thank you very much..  Even in de kamer gezeten en daarna op de grote bamboostoel gaan zitten met de jongens.. Eten, kampvuur, gitaar en zang. Verlichting van bliksemslagen aan de hemel..  "Kumbaja MyLord, Kumbaja..."

Trakking day; 24 juli 2014 
 Mocht voor het eerst uitslapen.. Alleen was ik om 6:00u al klaar wakker, was lekker in me bed, bedekt met klamboe blijven zitten. 7:30uur toch maar eruit, heb er zoveel zin in! Bananen pannenkoek als ontbijt met een lekker bakkie thee,  wachten op de mijn medereizigers. 
"Apa, you have a bag?".. (Apa is mijn naam hier, het betekend 'wat' in het indonesies..) Yes, the green bag, you saw it right.. "Haahhaha, no  Apa you need a backpack.. You going with flipflop?" Uhhm ja "Nooo haha Apa come on, no shoes? Is very slippery" Yeah, but these are Birkingstocks, they are good slippers.. "Noo, I borrow you shoes and bag.. Only take things what you need oke, not more!" 

 Na al dat gelach en overtuiging heb ik de schoenen en backpack geaccepteerd. Staan ze daar met zijn drieen kiek op me aan t nemen.. -_-
Natuurlijk heb ik mijn slippers ook maar meegenomen, voor het geval het te warm zou zijn. 
Journey begins.. up up up.. voor we echt in de jungle waren hebben we zeker een halfuur naar boven moeten lopen.. onderweg een ander gids opgepikt en we konden verder, dat kleine stukje koste me mijn halve conditie..  Ben benieuwd hoe het ls, wanneer we er echt zijn.
Bij het attentie boord kregen we nog extra instructie over de Oerang-oetangs, net als in wij in Rotterdam Bukito hebben, hebben hun in Bukit Lawan Mina.

Ff in het kort; Mina is een oerang-oetang die uit het bos gehaald is en groot gebracht is door mensen in het voedingscentrum.. Alleen hebben haar verzorgers haar niet zo best behandeld, zij is  mishandeld, verwaarloosd en verward geraakt door haar contact met de mensheid! Nu is Mina een vrij dier in de jungle en heeft zij en haar nakomelingen geen hulp nodig van verzorgers.. Alleen is er wel nog steeds 1 probleem; Mina heeft de vertrouwen in de mensheid niet meer. Er staat een record van 64 Mina-bites op haar naam. Dit betekend dat Mina mensen aanvalt en bijt wanneer zij te dichtbij komen. Gelukkig wordt ze beschermd en hebben de mensen die aangevallen werden door Mina begrip voor haar gedrag. Bijzonder hè!

"Advies was ook dat wanneer we de oerang-oetangs zouden zien we respect moeten hebben voor hun privacy en dat het beter is dat we op afstand blijven."

Maar goed, nu echt de jungle in! De gids gaf aan dat hij ons niet kan garanderen of we ook echt oerang-oetan's zouden zien vandaag ivm het fruit séason. Niet eens 10meter verder had Harry de eerste aapje gespot"Thomas monkey" deze zijn zwart/witte apen met een gave hanenkam. Ze zaten echt hoog in de boom dus was best moeilijk te spotten. Uiteindelijk zijn we verder gelopen hoorde we gerommel en geluiden vanuit de bomen komen. Nog meer Thomas apen, deze waren aan t slingeren van boom tot boom en maken een hoog apen geluid. Deze apen zijn schuw komen liever niet in de buurt van mensen, maar ze slingerde vlak voor ons neus en stonden nog even stil voor een paar kliekjes. 10meter verder zaken we van die Makai apies.. Deze zijn die kleine grijze die absoluut niet bang is voor mensen. Sterker nog als je niet oplet beroven ze je gewoon. Het moment dat wij voorbij liepen kwamen ze allemaal nieuwschierig kijken, ze kwamen zo dichtbij dat het bijna eng was. Wij lachen joh, zijn echt apies met hun apen dingen hahaha!! We liepen nog een stukje verder de jungle in en zagen onze eerste oerangutan het was een moeder met baby! Zo een geweldig gevoel geeft het je om ze te zien in hun vrije natuur, niet veel verder zagen we een klein gezin moeder, baby, kleine en vader! En nog een gezinnetje.. Dit ging maar door en door en werd steeds meer bijzonder, krijg er gewoon een warm gevoel van.  In totaal hebben we 12 oerang-oetans gespot van ver en van super dichtbij! 1 zo dichtbij Harry, ipv dat hij een foto maakt (omdat hij mijn camera vast had)  schrikt hij zich rot -_- (zijn excuse: "I'm not scared the Oranutan would greap your camera, no for real.. I did it for your camera") 
Oerangutan was echt maar een paar meter verwijderd van hem.. 
Tussen het spotten door kregen Sofie, Maikel en ik een heerlijke fruit break van Harry. Helemaal opgediend op bladeren, alleen maar mieren natuurlijk maar het zag er super mooi uit en helemaal doordacht.. Later kregen we lunch 3x raden; Nasi Goreng! Haha alles hier is Nasi Goreng hihihi
Na al dat gespot was het tijd om naar ons kamp te gaan bij het rivier. We liepen een beetje achter op schema en moesten bij de kamp zijn voor 16:00u want wanneer de zon om 18u onder gaat is het pik donker.. Dan wil je niet vast zitten in de jungle! 
De weg naar ons kamp was echt zwaar, we moesten zoveel klimmen en dalen dat we op een gegeven moment ook geen pauzes meer namen.. Gelijk doorlopen als je toch in ritme zit.
Laatste stukje, rivier hoor je op de achtergrond stromen we zitten super hoog in de bergen, de enige weg naar de rivier is naar benden. Waar stenen en rotsen ineens in klei en boomstammen/wortels veranderen. It was à long and tuff way down. 
Sophie haar broek begon af te zakken dus Harry (ons gids) bied zijn riem aan zodat ze niet uitglijd. Zij krijgt zijn Bob Marly rood/geel/groen Mariwana riem, zet het om haar middel en geef een opmerking aan Harry.. "Ohw Harry, nu snap ik waarom je elke keer zo happy en geestig ben.. Hoeveel heb je gerookt vandaag" zegt ze met een Belgisch accent grinnekend.. "No no Sophie, come on I'm always happy" hij zegt haar naam zo grappig. 
"Ja ja.. I know Harry hahaha" 
We staan op de top van de berg daalde een stukje toen Harry zijn riem aanbood. Je ziet alleen toppen van bomen om je heen wanneer je naar beneden kijkt, het is beneden zo dicht bebost dat je de grond niet eens ziet, ik praat over km diepte.. Dus hier staat Sophie lullen met die riem, op een steile berg te lachen en gieren om het feit dat Harry mariwana rookt hahah.. Ze trekt haar riem zo strak vast dat ze achterover valt en uitglijd naar beneden o.O.. Gelukkig stond er een boom in haar val dat ze die had kunnen vast houden. Anders was het bye bye Sophie!! 
De heren, maar liefst 3 stonden versteld geschrokken en verstijft. Ik stond naast die boom die Sophie vast had.. Het eerste wat ik wilde zeggen.. "Zie je, omdat je lut!".. Maar in plaats daarvan had ik haar overeind geholpen, die gasten (waaronder haar man) verroerde geen vin-_- zo geshocked waren ze!! Uiteindelijk kwam Harry helpen.. Sophie is een bikkel gelukkig,  die had alles onder controle! 
  
 Eindelijk aangekomen bij de rivier, het was zo benauwd door de jungle lopen dat afkoelen in het water als een beloning aanvoelde! Heel de jungle reis was ik niet gevallen, ik stond er zelf van te kijken o.O, vooral hoe klummelig ik kan  zijn soms. Voordat ik mijn zege dansje kon doen, loop ik over rotsen om naar ons kamp te gaan.. En ja hoor, zat ik daar met me benen open tussen de rotsen. Zo belachelijk ben ik uitgeleden -_-.. Aangekomen bij ons tent, spullen neer zetten en lekker afkoelen in het water totdat het diner klaar is.
Hier in Sumatra kunnen alle mannen koken en gitaar spelen.  Ons jungle food was dus ook vinger liking good! Sophie en ik hebben Daniel (Onze kok) bijna in  ons koffer meegenomen. Na het eten hebben we nog een paar jungle nadenk spelletjes gespeeld en waren wij als laatste kamp die ging slapen. 
Comfortabel slapen is anders, maar het gaat om de ervaring. Elke 3uur werd ik wakker omdat heel me lichaam gewoon pijn deed. Kijkend naar buiten of het al licht is. Moet zo nodig naar de toilet, dit wordt echt ophouden is pikzwart buiten en is jungle toilet.. Ik weet niet wat ik allemaal kan tegen komen!... Is het al ochtend...?

Terug Raften: 25 juli 2014

Eindelijk ochtendlicht.. Daniel was opgestaan om ons ontbijt klaar te maken en ik om te schrijven, 6 uur s'ochtens! Een uur later was Harry ook wakker, kregen we een bakje thee en konden we van het uitzicht genieten. Eerst even opfrissen in de rivier, tanden poetsen daarna ontbijten.
Zonnetje begon op te komen en we zijn zo lazy om überhaupt iets te doen. Op het programma staat; naar het waterval, in het meertje zwemmen en dan terug raften(was eigenlijk meer tubben) naar kamp voor lunch, daarna door tubben terug naar ons hutje.
Na het luieren zijn we maar in beweging gekomen op naar het waterval. Daniel met de tubben op zijn rug ging al vooruit en wij hadden een jungle route met vele opstakels en ja hoor, klote rotsen.. Weer gevallen, proberen mijn camera te redden. "Apa.. Give me your camera.. Give me it please! " hahah like he know me hihih.. Op bestemming, lekker rustig plekje om te kunnen dompelen in het water. Daniel mompeld iets tegen Harry "Daniel found a footprint at te river, maybe it's from a tiger".. Sinds die jongens er werken hebben zij nog nooit een tijger gezien, of voetprint. Voor zover zij weten leven er wel tijgers en panters in het wild, maar waar en hoeveel weten zij allemaal niet. Er is in 5 jaar geen 1 gespot. Dus je begrijpt dat dit echt serieus genomen wordt.
Wij als kip zonder koppen naar de plek waar daniel ons had gewezen, maar de print was niet duidelijk genoeg om iets vast te stellen.. Harry "I think it's a print of a wild pig" uhmm, I'm not sure.. Look the pad the pig suppose to take, a pig can't clim.. Maybe it is a tiger or panter, look at the begin of the jungle. Zeg ik dan. Harry loopt naar het begin van de jungle en roept.. "Come, come.. I think this is a tiger print" Wauw 1 verrse tijger voetprint, alsof het voor ons is klaar gezet. Mooier dan dit kon gewoon niet, precies wat ik zei! Harry had de foto genomen.. Opeens realiseerde ik me, als dit echt een print van vanochtend is kan het zijn dat de tijger niet ver is. Als volste van de groep weet je dat ik de eerse ben die aangevallen wordt. Dus ik zei "I'm going to stand by te water, is safer for me" Ik voelde me zo kwetsbaar, want waar ga ik heen, als we er daadwerkelijk 1 zien. Met een steen in mijn handen wachtte ik geduldig op Harry en Sophie totdat ze klaar waren, terug naar Daniel en even zwemmen, tubben en lunchen. Een ontzettend uitgebreide fruitsalade. Moet eerlijk 
zeggen we hebben zoveel eten gehad, niet normaal gewoon. Als ik een 5 dagen trek zou doen moesten ze me echt uit de jungle rollen! Na het uitbuiken gingen we verder met ons raft tocht terug naar kamp. Het water stond niet zo hoog omdat het dagenlang niet geregend had, maar de jongens hadden het ontzettend naar hun zin. Ik denk dat Sohpie en ik liever gelopen had.. Back to basic. Eerste wat ik gedaan had was douchen en een siesta.. Wat heb ik deze bed gemist.

Beneden op de bamboo stoel bij de jongens bij kletsen en vertellen wat ik allemaal gezien had. Wij hadden het geluk dat wij oeranoetangs hebben zien paren, blijkbaar krijgen mensen dat maar heel zelden te zien. Komt mr. Bugis "Apa, what do you want to eat? You want fish, I can get fresh fish so we can eat for diner.. You like fish? Zoveel vragen is dat ik graag vis eet, dus zei maar ja. "Ok, lets go to the market, than you can pick 
your own fresh fish" Achterop de scooter gestapt en mr. Bugis had me een stukje van Sumatra laten zien, de village. Waar hij opgegroeid is.
Samen met andere gasten die een trakking hadden via hun, hebben wij in hun tuin rond gelopen en de vruchten die aan de bomen hangen geproefd.. Vol mieren waarvan 1 mier mij duidelijk liet weten dat het zijn stukje fruit is. Auw, 
ik wist niet dat mieren zo hard konden bijten. Na de rondleiding zijn mr. Bugis en ik samen de vis gaan kopen. Dit zijn zoetwater vissen, lijken net Koi Karpers van de bovenkant, alleen zijn deze plat. Vers uit het water gevist, de visboer had in zijn tuin een vijver waar hij de vissen kweekt. Al de vissen die 
groot zijn, zijn klaar voor verkoop. Interessant om te zien hoe zij hierin handelen.

Vis is verrukkelijk.. In zoet/zure saus gemaakt, enige wat ik miste was mijn funchi en banana hasa (Funchi en bakbanaan) dan was het echt compleet geweest. Maar rijst was ook lekker hoor. Na het eten hebben de jongens de gitaar gepakt en het kampvuur aangezet en begonnen zij hun Bukit Lawang song te zingen... Heerlijk!

Thangkahan- Olifanten wassen: 26 juli 2014

Volgende ochtend was aangebroken en het was de ochtend om de olifanten te begroeten. 
Ik mijn spullen bij elkaar gezocht blijkt dat ik IDR 300.000 kwijt was.. Bij 
het opbergen van mijn bril (daar zat het geld in) is het waarschijnlijk in de 
jungle gevallen. (Wie neemt geld mee naar de jungle, hoor ik jullie al denken.. nou ik waar moest ik het anders laten? o.O) Mijn ochtend wat eigenlijk heel supel had moeten lopen werd super gestressed. Want ik moest ook uitchecken en die zelfde dag naar Medan toe (Wat 4 uur rijden is).
Zij mij helemaal gerust stellen, en helpen zoeken naar het geld in die gast huis. "I think I lost it in the jungle, cause there was the last time that I saw it."... To bad Apa, but you don't have to leave today Apa, you leave tomorrow or after 0,,Mubarak..0 It's oke with us, we sent other gast somewere els" Hoe mooi het ook klink was het geen goed plan, had me ticket en kamer in Medan al 
geboekt en betaald. Die kamer in Medan moest ik al zeggen dat ik 1 dag later zou inchecken zonder te vershuiven zonder refound. En omdat zij in Bukit 
Lawang geen internet hadden had ik dat niet kunnen regelen online. 
Daarnaast dat geld dat ik ben verloren was precies voor die 2 dagen 
geweest. Dat was dus jammer!

Any hoe: Sophie en Michel uit België gingen weer mee en een andere stel 
Sophie en David uit Engeland. In de auto begon David te vertellen hoeveel plekken in Indonesië hij heeft bezocht hij en Sophie uit Antwerpen praten over de plekken.. Wat voor mij abracadabra waren, want zoveel weet ik niet van
Indonesië om heel eerlijk te zijn.
Maar naar hun verhalen gehoord te hebben, heeft me nieuwsgierig gemaakt 
naar de rest van Indonesië. Hoe zij vertelde over de plekken heeft me mijn blik geopend en ben ik geïnspireerd om nog een Indonesië reis te maken. Maar 
deze keer zo anders aanpakken en veel meer plekken proberen te bezoeken. Plekken als; Sulawesi, Camboja, Birma, Laos, Thailand, Vietnam en 
Malaysia om er maar een paar op te noemen. Domestic fly's zijn super 
goedkoop maar moet wel rekening houden met de seizoen. Iets waar ik heel 
goed over heb nagedacht. Dus wie weet!

Meanwile zijn we gearriveerd bij Thangkahan, eerst even registreren voordat we het reservaat mogen betreden. De afspraak was dat we rond 14:30u de olifanten zouden begroeten en we waren er al om 12:00u. Omdat ik door de chaos van de ochtend niet ontbeten had, had ik een vreselijke honger. Bij een klein kraampje bij een leuk nieuwsgierig meisje zijn wij gaan eten. Ik weet niet wat ik gegeten hebt, maar was lekker en super goedkoop. Voor mijn bak rijst met groente en ei heb ik samen met mijn drinken IDR 15.000 betaald. Dat isniet eens € 1,-. 
Na het eten mochten wij eerst een duik nemen in het rivier dat een heet water bron had. Water is echt heet, in een klein grot. Ik denk omdat het zo klein is met de warmte dat het daarom niet zo aangenaam rook. Dus voor mij was echt een sneak peak. Daarna lekker gezwommen in de rivier, heerlijk met de 
warme zonnestralen op mijn bol.
Op naar de olifanten, klein stukje met de auto nog. Ik word steeds meer 
enthousiaster, finally! "Goodevertnoon, the elephant will come down but first the have to go to the bathroom because we don't want them to do theire needs in the water. After that they will go in to the water first when they are 
ready you will have a brush, so you can start washing the elephants. Enjoy 
your day".. Na de aankondiging lopen de olifanten 1 voor 1 naar beneden toe, precies wat de begeleider zei. Tijdens het wachten kwam de baby olifant regel recht op mij aflopen, mijn lach was van oor tot oor (really, ik kon niet 
stoppen met idioot glimlachen). Zijn begeleider riep haar terug en zij ging met
haar moeder het water in. Vanuit de andere kant kwam het mannetje olifant 
aanlopen, ook die komt mij richting op.. Nou toen kneep ik hem wel even o.O 
hihihi. 
"Oke, here are the brushes you can start with washing".. Al die mensen 
rennen naar de eerste olifant die ze zien. Die baby olifant zit samen met het 
mannetje, niemand loopt erachter na.. Dus gaan wij als groep erachter aan. Ik ren praktisch achter die olifant aan, en het moment dat ze stil staan geef ik die kleine een knuffel en lachen joh! Wassen, voeden en een heerlijke douche 
gekregen. Mijn geluk kon niet meer op! Wat een ervaring zeg, heerlijke dieren dat zo vertrouwd aanvoelt.
Terug bij het guessthouse, de jongens incl. Meneer Bugis vertellen me hoeveel ze me gaan missen "Apa, don't go.. Just stay for à couple days more, we'll arrange à other ticket"... 'You going to pay for it also? I didn't think so.. Sorry
guys but I have to continu my trip!'
Laatste Bukit Lawang song, Harry was so carrier away dat hij van een 
normale toon heel hard begon te zingen. Weet even niet meer welke lied, maar was een verwel liedje. Hij zong zo hard dat iemand van een ander guesthouse naar buiten is gekomen om te vragen of het wat zachter kan.. Nou ik heb echt gelachen. 
Tot nu toe is Bukit Lawang mijn beste verblijf hier in Indonesie.. Geen enkele moment heb ik mij alleen gevoeld, het voelde net als thuis.. Een huis vol 
gezelligheid!















 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sumatra

Zuid-Bali, Kuta

Zuid Bali 

Tour 15 juli:

Jetleg.. Na een wereldreis, bijna 24uur reizen  kan het niet anders. 
Ben op de dag van aankomst na het slapen natuurlijk, wel even Kuta gaan verkennen. Lekker aan het strand gezeten en het laten bezinken. Wauw, alleen op reis is niet meer een fantasie of droom maar ik ben er echt! Na al dat hard werken, hihihi daar zit je dan.. Heerlijk.. De frisse lucht, golfslagen die aan de kust  komen om zijn energie kwijt te raken, kinderen die spelen aan de horizon... Al dat energie die ik binnen krijg van de zon die op mijn bol schijnt. Tevredenheid, trots.. Let the journey begin!!

Na het strand ben ik weer terug naar mijn homestay gegaan... en je raad het denk ik al? Ik heb geslapen, gosh kan een mens zo moe zijn. Rond 00:00u (lokale tijd) was ik weer klaar wakker.. Uitgerust leek het wel, ik blij!
Let me take that back...! Op het moment was ik super  blij natuurlijk.. Ik heb helemaal lopen uitzoeken wat ik wilde doen in de ochtend. Zat te kijken wat handiger was, een privé chauffeur of gewoon de lokale bus pakken om het zuiden van Bali te kunnen verkennen. Na een tijdje zoeken kwam ik via een forum bij een bedrijf die bustours geven voor de helft van de prijs in vergelijking met een prive chauffeur. 
Zeer gunstig, voor die prijs kan ik drie tours doen.. Zij doen precies de tour die ik graag wil zien, dus BINGO! 
Omdat het de tour om 12:00u al van start gaat is het handig om... Snel te gaan slapen zodat ik op tijd kan opstaan, zodat ik  de tour operater kan bellen. Wekker aan, nog 3uur slaap tegaan! Exided :D

Uhhmm.. Wat maakt er zoveel herrie, can't that bird just shut up! Wekker.. Wat, waarom ik slaap net. Ohw ja, de tour! Pfft, did not see this trough!
Dan maar op staan, douchen en klaar maken. 
Op het moment dat ik naar de receptie wil gaan om te bellen, wordt er aan de deur geklopt.. "Goodmorning miss, your breakfast,, Ik zo; "Nice, put it on the portch please I eat here,, Voordat ik ging zitten, schoot me iets ter binnen. Ohw ja, de tour. Lopend naar de receptie vraag ik aan de medewerker of zij de tour oparator voor mij wilt bellen om te kijken of zij nog 1 plekje vrij hebben voor de Zuid-Bali tour om 12:00u. Zij bellen, en gaf mij de telefoon.
Ik met mijn blije kop vragen of ik nog mee kan om 12:00u. De meneer van de touroparator zegt: "Ok, for how many people  miss?,, 'just 1 please, do you have place for just 1?, "No, I'm sorry the tour will go with a minimum off 2 person.. And there is no one who will take te trip today, I'm sorry oke? bye1,,
Nou breek mij de bek open.. Ik kon niet eens doorvragen of er andere tours waren waarin ik wel kan participeren, niets. Daar sta je dan, opeens zonder plan.. zucht! 
Ik had even met de eigenaar van de homestay gesproken voor advies, kon ik de reis ook met de lokale bus doen? Hij raadde me aan om gewoon met de taxi te gaan, is beter. "You have card from driver right? You should give him a call, don't worry he'll take you,, zegt i dan. 
Ohw ja dat is waar ook, wilde gisteren avond al bellen. Maar omdat het mobiel is kon het niet vanuit de homestay. 'I'll think about is, zei ik maar.. Ben daarna maar mijn ontbijt gaan eten. Na een half uur mierzoete ontbijt eten ben ik weer naar de receptie gelopen. De medewerker had via haar mobiel gebeld naar de chauffeur die mij vanuit het vliegveld naar de homestay zou brengen. Hij kwam er gelijk aan zei hij. 


Pura Luhur Uluwatu- Tempel
Wayahn, de chauffeur was blij dat hij de tour mocht geven. Ik had hem uitgelegd wat ik wilde zien met de kaart erbij. Hij "I'll show you the south coast of Bali, started at Pura Lahur in Uluwatu.,, Ik verstond natuurlijk maar de helft wat hij zei, en de plaats naam rolde zo snel uit zijn mond dat het moeilijk te volgen was. 'How much does this tour cost? and how long will it take?, hij antwoord met "well I already told you yesterday right? The tour cost IND 500.000 +/- €35 and it will take like 8 to 10 hours,, I'm like 'Oke, show me the way than, I want to see alot of tempels., En weg waren we, drukke straten van Kuta, OMG ik ben Bali gekomen voor me rust. Hahuah dit had ik dus echt niet verwacht, veel motors en scooters op de weg joh om gek van te worden. Maar goed de reis naar het zuiden toe duurde zo een uur.

Pura Lahur Tempel: Deze tempel staat op het topje van de berg. Het is een van de heiligste Godshuizen op Bali. Wat het zo bijzonder maakt is het architectuur van de tempel. Als niet gelovigen mag je de binnenplaats van de tempel niet betreden. Er omheen lopen, ernaast en de mogelijkheid om foto's te kunnen maken maakt het helemaal goed. De omgeving is super groot allemaal aan de rand van de berg, prachtig. 
Onderweg naar de tempel toe zei Wayahn, "The monkey's by the tempel, al crazy. I don't know what happend to them. But if the have the chance they will steal everything that's shiney.,, I'm like 'oke, haha funny,
Je begrijpt dat ik dat al vergeten was bij aankomst. Dus bij aankomst had ik mijn bril op mijn neus.. Hij "Please put your glasses away,,.. Ik 'uhmmm, hij "remember, what I say.. The monkey's are a little crazy,, Ik zo: 'ohw ja, dat is waar ook. 5 minuten later, tijdens het maken van foto's had ik even mijn tas op de grond gezet. Hahauah.. Wayahn "Let me hold your bagg for you, remember the monkey's,, Ik had trouwens nog geen aap gezien hoor, misschien dat het daarom niet bleef hangen wat hij zei. 
Aan de andere kant van de tempel, kwamen we een groep apen tegen. Deze monkey's zijn nergens bang voor, sterker nog.. Make sure you' re out off them way! 
Eenmaal aangekomen aan de andere kant van de tempel was het uitzicht, prachtig. Kan een plek zo rust gevend zijn? Alle zorgen, stress werden meegevoerd met de wind.. Uit mijn hoofd. Puur genieten van het uitzicht1


Labuansait-  Surfbeach
"I'll drop you here, then you can go watch the beach and the surfers,, Oke.. by my self.."Yes, it's oke.. I'll be here if you're done. Take your time"
Nou daar ga ik dan, alleen lopend naar het strand  toe.. All eye's on me!
Het mooie aan het strand is, dat er geen strand is! Huh, hoe dan... Nou ik ga het je vertellen. ik begon boven aan, enige wat ik zag waren daken van huisjes of restaurantsmet smalle paden/trappen waar je naar beneden kan. Hoe verder naar beneden, hoe smaller de paden. Hmmm.. Waar is het strand nou, ik zie wel surfers in het water..
 Smal steden trap, zonder railing of leuning. Heel hoog, als je hier je evenwicht verliest of uit glijd, dan is het over. De val naar beneden is niet gunstig!
al die surfers maar eerst door gelaten zodat zij naar boven kunnen komen, daarna heel voorzichtig de trap af. Wauw... wat is dit mooi zeg. De ingang van het strand is gewoon een open grot. Super ruwe stroming, water die naar binnen raast, prachtig gewoon..
Na een paar foto's en selfies, ben ik weer voorzichtig naar boven geklommen en ben ik op terras van het uitzicht gaan genieten. Nog steeds niet kunnen geloven dat ik hier alleen naar toe ben gevlogen..


Pura Tanah Lot- Tempel/blessing
Na een uur in de file te hebben gestaan komen wij aan bij Pura Tanah Lot. Dit ligt net voorbij Semiyak. Een mooie tempel ook, met uitzicht op de zee. Ik had een paar mooie foto's gemaakt, daarna was het tijd om naar de andere kant te lopen. Onderweg wordt ik tegengehouden door een andere toerist, hij groette netjes en vroeg wat.. Ik verstond hem amper dus vroeg "sorry,.? Zijn vriend vertaalde het, 'ohw, excuse me.. He want to take a picture, with you.. is that oke?, .. "ohw... No, that's fine,, Klick foto gemaakt. Tot nu toe mijn eerste foto met een mede toerist.
In de auto onderweg naar de tempel vroeg Wayan me ook waar ik vandaan kwam. ik zo; from Holland.. Hij kijkt naar mij en zegt "You have the same color as me, you not from Hollanda, you look Balinese!,, 'huahauh, i'm origally from a island called Curacao. It's near by South-America above Venezuela., "Ohw, ok ok I know South-America and Venezuela,, Nice
Nou deze gast met wie ik de foto heb gemaakt komt uit India. Zal waarschijnlijk het zelfde gedacht hebben als wayahn. 

Any hoe back to the story... Aan de andere kant van de tempel zie je heel duidelijk de Ep en vloed. Practig en eng om te zien, de zee is gewoon compleet weg getrokken van het gebied. Maar wat een mooie uitzicht zeg, wordt er gewoon spraakloos van. In de verte zag ik mensen in de rij staan, ik was niet meteen nieuwsgierig dus was doorgelopen om een paar foto's te maken. Op de terug was was de rij bijna weg, dus kon ik zien wat er was. 
De Balinese waren een ceremonie aan het houden, en  iedereen die wilde werd gezegend. Ik ben in de rij gaan aansluiten, had een van de ceremonie houders gevraag of hij een paar foto's van mij wilde maken. Natuurlijk bij het vragen heb ik niet kunnen zien wat de mensen voor mij deden. 'Uhhm, what should I do? Wash my hand first? Only my hands?, Meneer glimlach en knikt ja 'Like  this? What now? Do I need to give a donation, how much?? I did not bring alot of money with me..., Meneer lacht weer vriendelijk en zegt.. "Any donation is good madem,, smile1 ik lachten, Sta voor de gene die de zegen uitspreekt, krijg holy water over me gegooit en een bloem achter me oor gezet en rijst korrels op me voorhoofd gedrukt.. Huahauh  I felt blessed right away1
Ik helemaal blij naar de foto's kijken.. Je raad het nooit, uit alle foto's zijn deze overbelicht. Je ziet alles behalve mijn hoofd, dat is 1 lichtbal -_- great!
Moest wel lachen want, what are the odds1 

Canggu- Sunset
Wayahn wilde de sunset bij Pura Tenah Lot kijken.. ik was zo moe enige wat ik wilde was slapen. Toen zei hij "No.. tour is not over yet, we go see sunset at Canggu,, Ik zo oke! Hij zette me af, en ik ben bij het strand gaan zitten. Kijken naar de zonsondergang, super mooi.  
Na dat de zon onder was, bleef ik nog even zitten. Na een tijdje kwam Wayahn erbij zitten. Een mooie afsluiter van de dagtour. 


Kuta beach1 16 juli

Gisteren was een lange dag. vandaag doen we lekker rustig aan. 
Geen haast in opstaan, geen planning gewoon even niets. Rond 12uur ben ik naar buiten gegaan wandelend naar het strand toe. 
Ik was eerst bij de drukke gedeelte gaan zitten, maar zag dat er een boulevard was en ben natuurlijk super nieuwsgierig. 
Eerst de drukke kant daarna kijken wat er aan de andere kant is, al gauw kwamen mensen die dingen aan je willen verkopen. Ik had maar fruit gekocht, duurste fruit ever!! 
Die mevrouw met mij kletsen, is ze klaar zegt ze. "You need to go sit in the shadow" ik;..., No, i'm good'... "You getting darker if you sit here,,.. 'i'ts oke, I'm good1.. Dacht kaulo, zomaar bemoeit ze met me1
Na een uurtje zitten was ik het zat en ben ik naar de andere kant gelopen langs de boulevard. 
Wauw  als je die hotels alleen al ziet. Zijn gewoon luxe ressorts met zwembad en met een privé trappetje zitten zij in de zee. 
"Shit, ik moet plassen1,, ik ga mijn wandeling niet onderbreken door terug naar me homestay te lopen. Bij de ressorts heb ik het niet eens gevraagd, ze zien me al komen. Nou wordt nog even volhouden Ava, wie stuurt je om 1,5L water naar achter te gooien. 
De andere kant van het strand lijkt wel een privé strand. Maar twee mensen in het water aan het snorkelen, in de verte ook een paar mensen that's it.
Perfect.. ik kan het niet meer ophouden, de zee werkt ook niet echt mee! ik snel me spullen neer leggen, kleding uit en het water in gelopen. Heel voorzichtig wel.. Want misschien is er een reden waarom het zo leeg is! Water was overigens heerlijk... Weer terug op het strand, nu tijd om op te drogen. 

Ik zie twee herders honden die de tijd van hun leven hebben. Spelen met elkaar en genieten van de zon, zee, strand en vrijheid! Ik heb honden in real life nog nooit honden zo zien genieten..  Indrukwekkend om te zien..


Denpasar 17 juli

Met helemaal geen planning in gedachten had ik maar besloten om Denpasar te zien. Ik had aan de homestay eigenaar gevraagd wat de beste manier was om te reizen. Hoe ver het was om naar Denpasar te gaan en of ik het misschien lopend kon doen.
Het was de eerste keer dat ik deze maneer zag lachen.. "Walking to Denpasar, is like 10km.. You going to do maratonn than it's oke,, Voelde me een beetje stupid om die vraag überhaupt te stellen.. Maar vond het wel leuk om die meneer te zien lachen. "I call taxi for you, it will take about 20 to 30 minutes to go to Denpasar,, 'How much will it cost? and I want a blue bird taxi, (deze taxi's hebben een meter en werken met extra service)
10 minuten later en de taxi was er.. Trip naar Denpasar begon. 
Zo, heb ik jullie al vertelt hoe druk het op de wegen van Kuta naar Denpasar is, I did not see this coming. Na alle scooters en motoren te hebben ontweken kwamen aan bij Denpasar markt. Taxirit; 65000 +/- €3,50.
Een mevrouwtje kwam naar me toe gelopen, "Hi, how are you? Have you've been to the market before? Can I show you the way,,... 'Hi, I'm good.. how are you? No is the first time.. The market is that way right?'.. 
"Yes yes, in the building... Come I show you,, 
Grote markt hal met drie verdiepingen. Groent en fruit, kruiden en textiel. Alles ging zo snel en voor ik het wist was ik al mijn geld kwijt. Balen, ik word een beetje moe van deze aasgieren. 
Ik heb er niet zo heel veel van aangetrokken en was doorgelopen naar de tempel en de museum die in het midden van  Denpasar zit. 

Bij de tempel begroet een vriendelijke meneer mij.. "Hallo, how are you? welcome!.. You come to visit tempel,,.. Hello, I'm good thanks.. How are you? Yes, is this the entrece of the tempel? "yes.. we ask for a little donation before entrece the tempel. (Dit had ik al gelezen in mijn boekje) Ik zoeken naar geld.. had niet zo heelveel meer en gaf het ook aan. "Don't worry anything what you have, is good" Oke, een donatie1
"If you want I can give you a tour, tell you the story off the tempel,, uhu! And what is the price of your tour.. "Only for story, I don't charched much, just ¢5" vijf dollar is zo'n €3,50 voor die prijs wil ik wel en tour. Hij kwam oprecht over. 

De verhalen die puur uit het hart kwam, weet ik  nu meer over de geschiedenis van Bali. 
Na de tour in de tempel en museum, had hij aangeboden om mij een lift te geven naar Kuta toe.. Met de scooter natuurlijk! Daar zit je dan achter op een tempel man hihihi, heerlijk om op deze manier de  drukke wegen van Bali te verkennen.. 

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2014

Bukit Lawang; Jungle tracking! 23- 26 juli 2014

21 Juli 2014

Trip to Jakarta- Sumatra

18 Juli 2014

Noord Bali- Lovna

15 Juli 2014

Zuid-Bali
Ava

Hoi hoi, Mijn naam is Ava Salome, vindt het leuk om te reizen en kom graag op verschillende plekken. Ben in middels al in Kenia/Tanzania, Macedonie, Italie/Venetie, Turkije (cappadocie) en Curacao geweest. Maar dit word mijn eerste blog waar ik jullie meeneemt naar het bruisende Marrakesh/Marocco!

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 1283
Totaal aantal bezoekers 3898

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

Zuid-Bali, Kuta

07 Januari 2014 - 11 Januari 2014

Mijn eerste reisblog.. Bruissende Marakkesh

Landen bezocht: