Marrakesh dag 1-4 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Ava Salome - WaarBenJij.nu Marrakesh dag 1-4 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Ava Salome - WaarBenJij.nu

Marrakesh dag 1-4

Door: Ava Salome

Blijf op de hoogte en volg Ava

12 Januari 2014 | Marokko, Marrakesh

Marrakesh Dag 1:
Na anderhalf uur rijden naar Eindhoven en een vlucht van 4 uur, uiteindelijk aangekomen in Marrakesh. Ik had totale chaos verwacht bij de airport, taxichauffeurs die zouden aandringen voor plekje in hun taxi.. Maar dat viel reuze mee! Was rustig en wij kregen een warme welkom van de heerlijke zon... Ik had gelezen dat de taxi's hier belachelijk veel geld vragen voor een ritje en dat het misschien beter is om met de airportbus te gaan omdat deze goedkoper zijn dan de taxi's.. Nu komt er een taxichauffeur vragen waar ik naar toe wil.. K geef het adres en hij zegt 100dh zonder grijns, kreeg niets eens de kans om af te dingen.. Dus zei netjes "no, Thank you.. I will go with the bus". Meerdere mensen stonden en zaten al te wachten op de bus die 1x per uur rijdt.. Brandende zon op ons bol, kwam de bus uiteindelijk aanrijden. Buschauffeur met glimlach die ons welkom hete in Marrakesh. Nadat hij had bevestigd dat hij langs de hotel rijdt, hadden we 30dh pp betaald mochten wij plaats nemen in de bus, waar een tocht van 20 minuten op ons zat te wachten..

Avenue Mohammed V
Eenmaal in het hotel aangekomen, zijn wij snel gaan omkleden en het avenue op gedoken.. Ik had geen idee dat het hotel zo ver van het grote plein "Jamaa el Fna" zou zijn. Voordeel was wel dat het bij de bekende boulevard is. Ons eerste avondmaal was óók simpel Mc Donalds wat om te beginnen best lastig te vinden was. We werden via een straatje de boulevard opgestuurd want dat was het snelste, ofsow iets.. Straatje super stil, opvallend heel veel mannen... en daar loop je dan.. Eerste dag en "verdwaald"?? misschien??? Uiteindelijk werden we een soort van begeleid, rechtdoor lopen werd er gezegd.. Wij moesten die meneer echt volgen, een soort druk kregen wij maar heel nuchter zei ik 'we'll find it, thank you.. strate a head right?, want ik wist niet zo goed waar hij ons naar toe zou brengen.. Snel lopen en daar waren we dan de drukke kruispunt van Av. Mohammed V waar alle bekende winkelketen staan en de Mc Donalds natuurlijk hihihihi.

Na het eten werd het al gauw donker..
Chaos.. Op de wegen, drukte in de straten en nu de weg terug zien te vinden. Kletsend met mijn moeder en naar de winkeltjes kijken die wij onderweg tegen komen, Ipv rechts afslaan waren wij rechtdoor gelopen.. Oeps, de realisatie was pas zo'n 10 minuten later. De aardige verkeersregelaar had ons weer de goede richting opgestuurd, wel in het Frans en daar begreep ik niet echt iets van.. maar met handen en voeten kom je er wel. Toch nog even een winkel eigenaar gevraagd en die had het bevestigd, we waren er bijna.. Nog 5 minuten lopen!
Hotel gevonden, helemaal gesloopt dus hadden wij besloten om lekker uit te rusten.. Waar niet zo heel veel terecht kwam, met een snurkende moeder en het verkeer dat maar door blijft gaan is het moeilijk om in slaap te komen.. Marrakesh een bruisende stad.


Marrakesh dag 2:
Na een korte nacht.. Werd ik wakker door mijn moeder, die om 5uur s'ochtend besloot te gaan douchen. Ik had nog twee uur zitten draaien toen ik opeens berichtjes binnen kreeg.. "Free Wifi,, heel stil lag ik in bed om mijn berichten te beantwoorden, had maar 1 streepje. Uiteindelijk toch opgestaan om te gaan douchen en me klaar maken voor de drukke 'Jamaa el Fna'..
09:00u, en er staat een heerlijke ontbijt voor ons klaar van omelet, pannekoek tot zoete broodjes. Samen met een glaasje nahnah (muntthee) en jus'd orange hebben wij heerlijk ontbeten.
Na het eten zijn wij naar de balie toegelopen en konden wij excursies bij boeken, dit was best lastig vooral omdat ik alles wilde doen en niet genoeg dagen hebt. De baliemedewerkster rade ons aan een tocht naar de woestijn te nemen. Hoe graag wij op kamelen wilde rijden en de warme woestijnweer op ons bol wilde voelen.. Hadden wij helaas gebrek aan dagen en tijd, een tocht naar de woestijn zijn te boeken va 2 dagen. Óók rade zij ons aan om naar de stad van de Berber te gaan en de blauwe visser stad te zien. Dus moeten wij een keuze maken.. "Hmmm, een half uur later,, hadden wij maar besloten om de twee excursies te doen, de stad van de Berber op donderdag en de blauwe vissers stad op vrijdag. Zelf kregen wij de optie om een mini kamelen tocht te maken.. Maar wij wilde het grote plein zien en daar ons dag aan besteden.

Place Jamaa el Fna
De twee excursies zijn betaald; voor twee personen hebben wij 450dh +/- €45,- pp moeten neertellen super cheap eigenlijk!
Per koets wilde wij Marrakesh zien, en heel toevallig kwam er 1 voorbij rijden vlak bij het hotel. Helaas sprak deze meneer geen engels dus in het frans rattelde hij maar wat. Maar voor 200dh +/- €20,- mochten wij meerijden, koopje. Het is echt een unieke ervaring, zo met het drukke verkeer om je heen.. Het ritje was vanuit de beroemde Avenue Mohammed V, het nieuwe gedeelte langs de grote moskee waarvan je als niet moslim binnen mag treden, door naar de grote plein. Omdat onze koetserijder geen engels sprak, communiceert hij nauwelijks.. Dus wij zien plein en worden helemaal blij dus willen uitstappen om op het pleintje te lopen, de koetschauffeur spreekt een tijd met ons af wij hadden 20minuten.. Wij zo "ja, komt goed, we just going to take a quick look". Lopend over het pleintje zie je van alles, aapjes in kleding, slangen die dansen op muziek en allerlei tentjes waar ze jus'd orange en dadels en vijgen verkopen. Ik had had voordat ik naar Marrakesh kwam op een youtube pagina gekeken van een vlogger en die had aangeraden om bij tent #18 jus'd orange te kopen. Dus wij heel burgerlijk opzoek maar tent #18. Gevonden deze gast was als enige die niet aan ons voeg of we iets van zijn tentje wilde.. Moet zeggen dat die orange jus super lekker smaakte, zacht en zoet van smaak met aan het einde een vleugje zuurigheid.. Heerlijk! Echt een aanrader dus.

Soeks/souks
Mijn moeder werd afgeleid door planten (je leest het goed, planten) en ging er een kijkje nemen.. Over het algemeen cactus platen, deze fascinatie die ze had bracht haar in gesprek met een man die zich voordeed als verkoper. Al gauw heeft hij het over, twee vrouwen die alléén vandaag olie aan t maken zijn de wel bekende "Argan oil".. En dat hij ons kan brengen want zij maken 'the real thing,.. Mijn moeder antwoord "Ohw Yes, I need it,, en hij pakt haar hand vast en sleurt haar mee de Soeks/souks in (markt).. Dit ging zo snel dat ik ze bijna kwijt raakte, na 5 minuten razen door de straten waren wij gearriveerd. Inderdaad er zaten echt twee vrouwen argan aan het malen. We kregen een verhaal over al de kruiden die ze zelf maken, waar het vandaan komt en dat het organisch is. Toen kwamen wij bij het stukje kopen, want na zo'n verhaal moet je natuurlijk kopen. De verkoper pakt van alles 3 waarvan 1 gratis is.. En blijf de zakken vullen, opeens had mijn moeder alles nodig, zelfs iets tegen muggen wij hebben geen muggen in nederland en vooral nu niet, het is hartje winter.. Toen ik vroeg om de prijs zei de verkoper, zonder enige emotie dat het 2340Dh koste +/- € 234,-.. Nou kijk ik ben wel van het omrekening en dat bedrag was belachelijk hoog.. Dit zaakje stonk!
Dus ik zei haal alles uit de tas wij willen van alles 1 en vertel hoeveel het dan kost, zegt die gast 1450DH nog belachelijk veel voor n paar kruiden en 1 fles olie.. Ik zei oprecht ik heb maar 600DH dus kan niet alles meenemen, na het aandringen om ook visa te gebruiken werd het al snel duidelijk. Rip off! Raar genoeg kon ik betalen met de 600dh en mocht ik de spullen meenemen en de rest van het geld kwamen zij dan bij het hotel ophalen, zo een 890dh +/- €89,-.
Eenmaal uit die chaos waren we weer terug op het plein. Zoekend naar onze koetschauffeur.. Ons tocht ging rustig verder.. Terug naar het hotel zagen we! Dus k had die mannetje gestopt en zei, ik heb dit, dit en dit nog niet gezien.. That's why I pay you.. Hij "parle francis, omelet du fromage" kort om.. I had no idea! Maar hij zou me daar brengen.. That's for sure! Wat wij dus niet wisten is dat zo'n koets tour maar 1 uur duurt, en niet heel de dag.

Tombeaux des Saadiens
We werden afgezet door de koetschauffeur: ritje koets 200dh +/- €20,- Hij stuurde ons de richting van de Tombeaux en het paleis op. Ons uurtje was voorbij! Lopend in een drukke straatje waar auto's, fietsen, brommers, koetsen, wagentje met muildieren en mannen die een zware karen tillen en trekken.. Ohw ja, en niet te vergeten kleine winkeltjes en kraampjes.. Probeerde wij het straatje uit te lopen opzoekt naar de Tombeaux, opzicht was het niet zo moeilijk simpelweg rechtdoor lopen maar er gebeurt zoveel om je heen, 'Dat je gewoon de weg kwijt raakt.
Na enige tijd rechtdoor te hebben gelopen konden wij niet verder.. Voor de grote poort van "Bab Agnaou" stonden wij kaart te lezen, want waar moesten we nou heen, zoeken en zoeken tot dat ik een klein bordje zag met "Bab Agnaou".. En op de kaart kon ik het óók vinden.. Ik blij want het was een herkenningspunt (ik ben zo slecht in kaart lezen).. De straat gevonden op de kaart en hèt bord, moesten wij nu bij de Tombeaux komen.. Het heeft ons letterlijk 5 minuten geduurd om erachter te komen dat we die poort door moesten lopen, dit alléén met aanwijzing van een agent anders stonden wij er waarschijnlijk nog! Denk dat wij in zijn weg stonden, dat hij dacht "stupid tourist" Hahaha.
Je zou denken dat die Tombeaux poortje uitlopen was en dan gelijk de ingang.. Nou dat was het óók! Alléén konden wij de ingang niet vinden, maar hoe kan je zoiets vinden als het tussen twee moskeeën in zit, in een smalle straatje.. We werden ff snel geguid 10dh pp voor entree. Om er te komen moesten wij nog twee smallere straatje verder. Binnenplaats super mooi.

Palais de la Bahia
Om het oude paleis te vinden werd er gezegt dat wij de zwarte bollen op de grond moesten volgen, "it takes about 5 minutes". Alles bij hun, "takes about 5minutes to walk" wat begon als een rustige straatje veranderde in totale chaos.. Drukke straten, auto's, fietsers, brommers, koetsen, karretjes met trekkende muildieren en niet te vergeten winkeltjes.. Winkeltjes en kraampjes waar je eten, fruit, souvenirs en dergelijke kan kopen. Je raadt het al, eenmaal op het kruispunt waren we "LOST" met kaart in ons handen. Waar werden we naartoe gestuurd en waarom is een paleis zo moeilijk te vinden, zo groot kan je niet missen toch?.. Lopend in de richting van onze aanwijzing kwam er een jongetje ons de weg wijzen, ik moet je eerlijk zeggen ze zijn héél goed met "de richting" geven wanneer je rechtdoor moet en al die richting oploopt. Any hoe; na die kleine aanwijzing konden wij naar binnen voor 10dh pp.
Mooie binnen plaats, grote voor tuin veel sinaasappel boompjes en uiteindelijk de ingang van het paleis. Moet je zeggen het is er behoorlijk leeg, je zou heel erg je best moeten doen om je fantasie te gebruiken want je wordt overweldigt met leegte.. Witte muren met bijzonder mooie plafonds en raamkozijnen.
Op naar onze volgende bezienswaardigheid.. Komt er een vrouw naar ons toe, schuift een armband om ons pols.. Wij geven aan dat we geen geld meer hadden (erge was.. Dat het óók de waarheid was) ze gaf vriendelijk aan dat het Marrakesh goodluck was maar wilde wel iets voor terug hebben, had maar een paar munten gegeven. Nu zegt ze ''remember my face,, mijn moeder kijkt haar aan en zegt oké. Na een poosje lopen zegt ze ''bon, die vrouw zegt remember my face.. Met een gordijn voor haar neus hoe weet ik wie, wie is dan,, helemaal verbaasd ik kon me lach niet inhouden. Want die reactie kwam totaal onverwachts.
950dh lichter moesten wij een manier vinden om weer bij het hotel komen, want geld was op! Met nog 20dh op zak was het kiezen of eten of taxi pakken.. De hotel was zo ver, de nieuwe gedeelte van Marrakesh, dat doe je niet lopend in die brandende zon! Dus hadden wij de petit taxi genomen naar Avenue Mohammed V.. Met afdingen was het ritje 20dh. Vanuit het avenue liepen wij nog zo'n 10minuten naar het hotel toe. Eenmaal aangekomen zijn we gaan slapen.. Siesta. Want je raakt behoorlijk vermoeid van een dagje Jamaa el Fna.
In de avond kwamen zij het resterende bedrag ophalen, ik was met de zak naar beneden gegaan en zei "I already payed 600dh +/- €60,- what can i take for that 600dh, cause the price is not correct for the amount off products we bought,, hij vroeg netjes wat ik wilde hebben en na een tijde onderhandelen vroeg hij zich óók af waar die 890dh +/- €89,- vandaan kwam. Wij hebben de spulletjes gekregen wat wij wilde wat 600dh koste en hij is er weer vandoor gegaan. Uiteindelijk na wat gebankierd te hebben zijn wij naar de supermarkt gelopen om iets te eten te kopen... Douchen en ohw ja, k maak nog een lelijke valpartij in de badkamer.. Mijn verhaal opschrijven en slapen..


Marrakesh dag 3:
Vroeg uit de veren. Vandaag begint ons excursie naar de stad van de berber. Op een of ander manier vind mijn moeder het fijn om, om 5 s'ochtends wakker te worden en te gaan douchen.
Afijn, 9:30u werden wij opgehaald om naar "de stad van de Berber" te gaan. ''the journey can start,,
Na ruim anderhalf uur rijden kwamen wij in de buurt. Tussenstop bij een kraampje met terras om betere foto's te kunnen maken van de rode stad. Ondertussen werden mijn moeder en ik omgetoverd tot Aisha en Fatima en werd er 4000 kamelen geboden voor mij.. Mijn moeder geeft als antwoord "Waar moet ik 4000 kamelen kwijt" ,,As if, ik me laat kopen ook al kon ze al die kamelen ergens kwijt'' na wat foto's te hebben gemaakt werden we weer het winkeltje in gesleurd om in het winkeltje te kijken.. Het was letterlijk 'kijken, kijken niet kopen, totdat k een mooie schaal zag. Opvallend hebben ze altijd goeie prijs zonder commissie (trap daar niet in), als je goed kunt onderhandelen dan zit je altijd goed.. (ik onderhandel nauwelijks, dus pis vaak naast de pot.. Maar vanavond ga ik het proberen).
Weer onderweg naar de "Stad van de Berber".. Wij mogen naar binnen kijken bij een model woning van een berber, het ziet er super simpel uit en elk huisje heeft zijn eigen mini hammam (dat is hier geen luxe, but a way off life, cute) wat met een oventje warm wordt gehouden. Echt cute om te zien.
Wij zijn een aantal keren gestopt om foto's te maken van het adembenemende uitzicht.. Met al dat stoppen vroegen wij ons waar nou die watervallen bleven.. Want daar is waar de "stad van de Berber" onder anderen bekend voor staat.. So here's a things, heel bijdehand werd er gezegt 'Zonder sneeuw is er óók geen waterval,.. Je kan je voorstellen dat dit de voornaamste redens was waarom men de tour genomen had. De spanning liep al hoog op omdat de mede reizigers dachten dat de excursie inclusief lunch was en uiteindelijk toch nog moeten betalen.. En dan óók nog geen watervallen.. Dat had de sfeer in de bus goed verpest. Daarna begonnen twee anderen óók te klagen, dat ze betaald hebben om de stad van de Berber te zien.. Zij wilde er óók echt erdoor heen wandelen om te zien hoe ze leven.. Bij de zoveelste klacht, had de gids ons de tour door "de stad van de Berber" gegeven (wij werden eromheen gereden, en hij wees aan dat dat de stad was).. Alle kinderen stonden gelijk met hun handen op, ze dachten dat wij geld voor ze gingen brengen.. lopend naar boven tussen allerlei straatjes in.. Vrouwen die brood voor de hele dorp bakken, kinderen die buiten spelen en meisjes die hun moeder helpen. Heel bijzonder om te zien zo eindigde de reis en keerde we weer terug naar Marrakesh.

Jamaa el Fna by night.
Moe... Zelf na twee uur geslapen te hebben. Twijfelen of het wel zo handig is om naar het grote plein te gaan, daar waar alle drukte op ons zat te wachten.. Na een half uur besproken te hebben, hadden we ons klaar gemaakt om naar buiten te gaan. Want wie wilt het bruisende Marrakesh niet in de avond zien.Vanuit het hotel zijn wij gaan wandelen; van het nieuwe gedeelte naar het oude gedeelte, zoals ik al eerder benoemde het is hier zo levendig dat je gewoon verdwaald. Zoveel te zien, zoveel verkeer!
Dus.. Eenmaal aangekomen op de bekende Av. Mohammed V besloten wij óók daadwerkelijk de boulevard op te lopen en andere winkels te zien.. Óók zijn we een aantal keren verkeerd gelopen, want ons wandeling nog langer maakten dan gepland.
Twee uur later. Aan gekomen op het Jamaa el Fna, wat schitterde met lichtjes en rook.. En alle geuren van de keukens. In de avond veranderd het plein in één grote restaurant, life muziek op de achtergrond en allerlei kraampje waar je spulletjes kan kopen. ,,Het is handig dat wanneer je het in de avond bezoekt je liever geen tas bij je hebt''.. Want alles gaat zo snel, "and these people are making a living". Afijn; ik had me voorgenomen om te onderhandelen met de prijzen.. Had daarom ook maar 400dh +/- €40,- meegenomen. Na een uitgebreid diner bij KFC had k nog maar 265dh over. Doel:een jurkje en zilver kopen. Hier gaat i dan, ik zag een mooie traditionele lange jurk loop er helemaal betoverd naar toe en vraag hoeveel kost deze jurk. Jongeman rond 17 jr zegt " deze jurken zijn heel duur, omdat ze handgemaakt zijn,, ik zo oké, wat is duur? Hij ''ze zijn 400dh ps,, 'Try some other dresses,, hmmm.. Gingen mijn gedachten al! Rond kijken of ik iets anders kan vinden, had ik een paar tuniekjes gezien, die wel mooi waren maar niet echt naar smaak.. Een half uurtje later kon ik een ander soort jurk krijgen voor 100dh, wat in het begin nog 250dh was. Koopje dus! Daarna ging ik zilver zoeken, gisteren liepen we toevallig langs een juwelier en de prijzen waren aangenaamd voor een zilveren hangetje met een briljant erin was 80dh (zonder onderhandeling) maar door die lange wandeling was de juwelier al gesloten.. Dus gingen we kijken bij een andere winkeltje die me keihard wilde belazeren met nep zilver.. Voor dat zelfde hangertje voor 120dh, ik zei is fake. Hij boos.. Ik boos, dus was k maar weg gegaan.
Einde van de avond had ik nog 165dh over.. Een wandeling terug was een no go! Een taxi aanhouden, hoefde gelukkig niet want zij boden zichzelf aan.. Voor 20dh (is nog te veel) wilde wij weer terug naar Av. Mohammed V.. Waar de ene nee zei, ging de andere wel in op het bod.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt tegen op zag om die drukte in te gaan. Onderhandelen, continu opletten etc. etc.. Maar Jamaa el Fna 'is totaly worded to see at night,! Wanneer je er loopt merk je helemaal niets van de drukte, het is er zo magisch dat je wordt geabsorbeerd door de bruiseligheid..


Marrakesh dag 4
Wij waren zo kapot van de dag ervoor. Dat we daadwerkelijk uitgeslapen hadden tot een uur of 7. Gelukkig springen we gelijk op om ons klaar te maken want om 7:50uur werden we gebeld dat onze gids er al was. (er was geen tijd met ons afgesproken)

Essaoira
Zucht... Wat een lange reis zeg! Ruim 4uur onderweg langs de droogte van de woestijn.. Uiteindelijk aangekomen in het vissersstad 'Essaoira, overal waar je loopt boten op de stoep.. Sommige die een likje verf krijgen en anderen die op dat moment in elkaar getimmerd worden. Er waren bootjes die net binnen kwamen varen, om hun vis aan wal te zetten en direct voor de verkoop kon. Op een klein marktje kon je verse vis kopen zag er echt super cute uit, alléén de geur is even wennen. Bij het restaurant serveerde zij natuurlijk óók alles wat met vis te maken had. Voor 100dh +/- €10,- kregen we voorgerecht van vissooep, hoofdgerecht van mixed vis soorten en nagerecht bakje fruit salade.. Was lekker geweest als er geen bedorven vis tussen zat!! Afijn; vrije besteding in de medina (winkel straat) was echt bijzonder. In tegenstelling van Marrakesh is het hier super relaxed, de mensen zijn relaxed de sfeer is heerlijk en eerlijk! Rond dwalen in de medina opzoek naar de soeks/souks kwamen wij vele mooie spulletjes tegen..
Mijn moeder is al een tijdje opzoek naar "stokie" zo noemt ze het óók: dat is een stok waar ze in afrika hun tanden wilt maken/poetsen of wat ze er ook mee doen... Je weet dat ze een afrikaan zag kauwen en hèm vroeg waar hij het vandaan had.. Of hij ze óók verkoopt?! Die gast had nog 2 stokjes over en had ze verkocht voor 4dh. Tijdens deze onderhandeling kwamen er mensen bij staan, ze vonden het bijzonder dat wij met die gast aan het praten waren en vroegen hem of ik zijn vriendin was.. En waar wij vandaan komen, en waarom wij die stokjes wilden hebben. Bizar voor worden gewóón. (Can't a black girl make a conversation with a other black men o_O).
Een tijd lang geshopt en toen terug naar de bus, de lange tour terug stond op ons te wachten.
Vier uur terug en wij zijn weer in bruisende Marrakesh waar de dag nu pas begint, ik was nog opzoek naar mijn zilver... Alleen was ik weer te laat, dus geen hangertje voor mij. Afgezet bij de Av. Mohammed V liepen wij voor de laatste keer naar het hotel toe.. Raar genoeg noemde mensen ons Obama en/of fatima elke keer als wij voorbij liepen, maf! De vliegtuig vertrek morgen vroeg om 7:55u, dus voor nu is het even genoeg en we sluiten ons ogen toe en dromen weg van de dag.

  • 12 Januari 2014 - 22:16

    Sann:

    Wat leuk een reisverslag !!
    Nog niet alles gelezen maar je schrijft grappig en leuk !!
    Heel veel plezier nog !

    XSan

  • 12 Januari 2014 - 22:40

    Juvie:

    Leuke schrijfstijl!!!!! Lijkt zo of ik er ook bij was! What an adventure!

  • 13 Januari 2014 - 03:08

    Sisy:

    Hhahahahhaha super verhaal, het voelde voor mij ook aan alsof ik erbij was dagelijks.. Doet me denken aan alle andere reizen die we gemaakt hebben.. Always an adventures.. Blijf reizen en verhalen schrijven!! One lOve Sisy

  • 25 Januari 2014 - 20:04

    Dario:

    Hola Ava,

    Wat heerlijk om jouw verhaal te lezen. Marrakech komt levendig uit je woorden naar voren.
    Een exotische bestemming; en dapper dat jullie daar samen naartoe zijn gereisd.

    Ben wel benieuwd van wie je de 4000 kamelen zou krijgen? Ik heb je destijds met een schelp proberen om te kopen...dat was ook niet helemaal gelukt !

    Wat balen dat ze telkens aan de toeristen willen verdienen. Toen ik in Egypte was...hadden ze ook allerlei manieren om geld te vragen; doen alsof ze huilen of heel boos zijn bijvoorbeeld...


    De vissersstad Essaoira klinkt als een plek die ik zelf ook wel een keer zou willen bezoeken. Heb je daar nog foto’s geschoten? Je verhaal is mooi geschreven; en ik zal graag eens meer van je lezen....Waar gaat je volgende reis naartoe? !

    Beso,

    Dario

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ava

Hoi hoi, Mijn naam is Ava Salome, vindt het leuk om te reizen en kom graag op verschillende plekken. Ben in middels al in Kenia/Tanzania, Macedonie, Italie/Venetie, Turkije (cappadocie) en Curacao geweest. Maar dit word mijn eerste blog waar ik jullie meeneemt naar het bruisende Marrakesh/Marocco!

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 3908

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

Zuid-Bali, Kuta

07 Januari 2014 - 11 Januari 2014

Mijn eerste reisblog.. Bruissende Marakkesh

Landen bezocht: